• Snabba leveranser | Breda specialkunskaper | Hög kvalitet

0 Varukorg
Lastbalansering - vad är egentligen skillnaden?


Dynamisk lastbalansering
- automatiserad laddövervakning

Den här varianten reglerar hur mycket effekt som skall levereras till laddboxen efter tillgänglig kapacitet i totala hushållet. Elbilsladdaren är då uppkopplad mot elcentralen, som har en kontrollenhet som håller reda på övrig förbrukning

Finns det ingen ledig kapacitet, så sker ingen laddning, tex om det är flera storförbrukare igång samtidigt, såsom bastu, spis och vattenkokare. Däremot på natten, när förbrukningen oftast är som minst, så får laddaren desto högre kapacitet tilldelad.

Fördelaktigt är även att man slipper oroa sig för överbelastning i elsystemet, vilket resulterar i skjutna proppar eller att automatsäkringen slår ifrån.
Kan även benämnas DLB- dynamic load balancing, eller ALB- adaptive load balancing.

_____


Statisk lastbalansering 
- ställ in ett fast värde som inte kan överskridas

Här anger du en maxeffekt för din laddbox som den inte får överskrida. Laddboxen arbetar helt utan att ta hänsyn av hushållets övriga förbrukning och har ett bestämt värde som den kan disponera.
Användningsområdet är ofta exempelvis en arbetsplats eller bostadsrättförening, där det finns fler antal laddplatser kan man ställa in en maxeffekt som inte kan överskridas. Då kan alla som behöver ladda sin elbil nyttja laddarna samtidigt utan att överbelasta huvudsäkringen.

_____


Manuell lastbalansering - en inställningsfråga

Ett tredje sätt att styra sin disponering av effekt och elåtgång är att justera inställningarna för laddning manuellt i appen. Då väljer man ex. under vilka tider som bilen skall laddas med högre effekt, exempelvis under natten - då förbrukningen är lägre

Sedan kan man ha åsikter om detta är en typ av lastbalansering, eller bara ett utnyttjande av en befintlig möjlighet att justera de tillgängliga inställningarna för elbilsladdaren.

Fördelen med denna variant är att det inte kräver installation av utomstående komponenter, och oftast ger tillräckligt med laddtid för exempelvis hushåll med laddhybrid. 
Sammanfattning


Manuell lastbalansering:
Möjlighet till att schemalägga laddningen och styra maximala laddningseffekten. Detta görs ex. via appen. En tillräcklig lösning för de flesta med laddhybrid.

Statisk lastbalansering:
Du ställer in ett maxvärde för boxen som inte får överskridas.
Rekommenderas där flera bilar laddas, tex i ett flerfamiljsgarage, arbetsplats eller parkeringsplats och effekten portioneras ut enhetligt.

Dynamisk lastbalansering:
Laddboxen får effekten justerad beroende på hur övrigt elförbrukning ser ut i hushållet.
Kräver minst underhåll i det dagliga användandet och minimal insats från användaren under användning.


Maxicharger 22kW 4G
Maxicharger 22kW 4G
Autel

Maxicharger 22kW 4G

AUACW22C54G
13 768 kr
st
Maxicharger 11kW
Maxicharger 11kW
Autel

Maxicharger 11kW

AUACX11C5
11 262 kr
st
Maxicharger 22kW med LCD-display
Maxicharger 22kW med LCD-display
st
AUTEL har ytterligare fler modeller i sitt program, ända upp till 480kW!

Maxicharger från Autel är en intelligent laddbox för elbil och hybridbilar. Den finns i flera olika versioner, 7kW, 11kW och 22kW.
Maxicharger AC Wallbox laddbox går att få både med fast laddkabel eller utan. Maxicharger AC Wallbox är förberedd för lastbalansering, vilket innebär att den kan känna av hushållets förbrukning och anpassar laddningen efter det.