Dynamisk lastbalansering - automatiserad laddövervakning
Den här varianten reglerar hur mycket effekt som skall levereras till laddboxen efter tillgänglig kapacitet i totala hushållet. Elbilsladdaren är då uppkopplad mot elcentralen, som har en kontrollenhet som håller reda på övrig förbrukning
Finns det ingen ledig kapacitet, så sker ingen laddning, tex om det är flera storförbrukare igång samtidigt, såsom bastu, spis och vattenkokare. Däremot på natten, när förbrukningen oftast är som minst, så får laddaren desto högre kapacitet tilldelad.
Fördelaktigt är även att man slipper oroa sig för överbelastning i elsystemet, vilket resulterar i skjutna proppar eller att automatsäkringen slår ifrån.
Kan även benämnas DLB- dynamic load balancing, eller ALB- adaptive load balancing.
_____
Statisk lastbalansering - ställ in ett fast värde som inte kan överskridas
Här anger du en maxeffekt för din laddbox som den inte får överskrida. Laddboxen arbetar helt utan att ta hänsyn av hushållets övriga förbrukning och har ett bestämt värde som den kan disponera.
Användningsområdet är ofta exempelvis en arbetsplats eller bostadsrättförening, där det finns fler antal laddplatser kan man ställa in en maxeffekt som inte kan överskridas. Då kan alla som behöver ladda sin elbil nyttja laddarna samtidigt utan att överbelasta huvudsäkringen.
_____
Manuell lastbalansering - en inställningsfråga
Ett tredje sätt att styra sin disponering av effekt och elåtgång är att justera inställningarna för laddning manuellt i appen. Då väljer man ex. under vilka tider som bilen skall laddas med högre effekt, exempelvis under natten - då förbrukningen är lägre
Sedan kan man ha åsikter om detta är en typ av lastbalansering, eller bara ett utnyttjande av en befintlig möjlighet att justera de tillgängliga inställningarna för elbilsladdaren.
Fördelen med denna variant är att det inte kräver installation av utomstående komponenter, och oftast ger tillräckligt med laddtid för exempelvis hushåll med laddhybrid.